سه سناریو قیمت روز جدید آینده

با انتشار آمار تورم شهریور ماه از سوی مرکز آمار، وضعیت افزایش قیمت ها در نیمه اول سال جاری مشخص شد. «دنیای اقتصاد» با در نظر گرفتن سه سناریوی ممکن برای تورم در نیمه دوم سال، تورم سال 1402 را برآورد کرده است. بر این اساس اگر تورم ماهانه میانگین شاخص های خود را در نیمه اول سال تکرار کند و در سطح 2.5 درصد باقی بماند، تورم نقطه ای در پایان سال به بیش از 34 درصد خواهد رسید. در سناریوی دوم، اگر تورم ماهانه در محدوده 2 درصد باقی بماند، تورم نقطه ای کمی بالاتر از 30 درصد خواهد بود. در نهایت تورم ماهانه تا پایان سال 1.5 درصد است، نقطه تورم حدود 27 درصد است.

گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ تورم پایان تابستان نسبت به ماه گذشته اندکی کاهش یافته است. بر این اساس در حالی که تورم مردادماه 2.4 درصد ثبت شده بود، این شاخص در شهریورماه به 2 درصد کاهش یافت. این نکته در مورد تورم نقطه به نقطه نیز صادق است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بر این اساس تورم نقطه‌ای شهریور با 0.3 درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به 39.5 درصد رسید. «دنیای اقتصاد» در این گزارش با در نظر گرفتن سه سناریوی مختلف به بررسی مسیر احتمالی تورم تا پایان سال می پردازد. بر این اساس اگر میانگین تورم ماهانه 6 ماهه باقیمانده سال برابر با میانگین این شاخص در شش ماهه امسال یعنی 2.5 درصد در پایان سال باشد، تورم به 35 درصد خواهد رسید. . . از سوی دیگر، در صورتی که نرخ تورم ماهانه 2 درصد در محدوده مجاز باقی بماند، در پایان سال نرخ تورم به 30 درصد خواهد رسید و اهداف تورمی تعیین شده از سوی بانک مرکزی محقق خواهد شد. از طرفی اگر شرایط سیاسی و اقتصادی مساعد باشد و در جهت تورم سوءمدیریت صورت نگیرد و نرخ تورم را در ماه های باقیمانده سال به 1.5 درصد برسانیم، تورم به آن خواهد رسید. 26.6 درصد در اسفند ماه سال جاری می رسد

آمار تورم شهریورماه منتشر شد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، تورم نقطه ای پس از اندکی افزایش در مردادماه به مسیر نزولی خود بازگشت و به 39.5 درصد رسید. این در حالی است که در ماه قبل این متغیر 39.8 درصد ثبت شده بود. تورم نقطه به نقطه نشان دهنده درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. بر این اساس تورم 39.5 درصدی در شهریور 1402 به این معناست که خانوارهای کشور به طور متوسط ​​39.5 درصد بیشتر از شهریور 1401 برای خرید «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. از سوی دیگر، آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که تورم ماهانه با کاهش قابل توجهی به میزان 2 درصد مواجه بوده است.

در ابتدای مرداد ماه نرخ تورم ماهانه به 2.4 درصد رسید و از حد مجاز فراتر رفت، اما در شهریور ماه به حد مجاز بازگشت. پیش از این رئیس کل بانک مرکزی هدف بانک مرکزی در رابطه با تورم را برای رسیدن به نقطه تورم تا نقطه 1402 به 30 درصد پیشنهاد کرده بود. پیش از این «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «تورم در ماه مجاز است» به بررسی این موضوع پرداخته بود که تحقق وعده نخست وزیر در مورد تورم ایجاب می کند که نرخ تورم در ماه های باقیمانده تا پایان سال بیشتر نشود. 2 درصد در واقع اگر نرخ تورم ماهانه تا پایان سال از 2 درصد بیشتر نشود، در اسفند 1402 نرخ تورم به 30 درصد خواهد رسید.

تورم 1402 در سه سناریو

تا پایان شهریور ماه افزایش قیمت در تابستان 1402 مشخص شد. بر این اساس، در سه ماهه تابستان، سطح قیمت ها 4.5 درصد افزایش یافت. این رقم در شش ماهه نخست امسال به 15.8 درصد رسید. «دنیای اقتصاد» با توجه به تعیین نرخ تورم در 6 ماهه سال جاری در سه سناریوی ممکن، نرخ تورم 1402 را پیش بینی کرد. این سه سناریو تورم را با این فرض در نظر می گیرند که نرخ تورم تا پایان سال در حد معینی باقی بماند. بر این اساس، در سناریوی اول، اگر تورم ماهانه 6 ماهه پایانی سال برابر با 6 ماهه اول سال باشد و در سطح 2.5 درصد باقی بماند، نرخ تورم در یک مقطع به 34.4 درصد خواهد رسید. . اسفند 1402. از سوی دیگر، اگر نرخ تورم در ماه های پاییز و زمستان در همان حد مجاز 2 درصد باقی بماند، تورم نقطه ای اسفند کمی بیش از 30 درصد خواهد بود و در نهایت وعده استاندار کل کشور. بانک مرکزی محقق خواهد شد. در یک سناریوی خوش بینانه با توجه به تحقق گشایش های سیاسی و عدم سوء مدیریت مسئولان اقتصادی، تورم ماهانه تا پایان سال 1.5 درصد باقی می ماند و در این صورت تورم در اسفند ماه به اوج خود می رسد. 26.7 درصد

تاخیر همچنان ادامه دارد

در حالی که مرکز آمار گزارش تورم شهریور ماه را در دومین روز مهرماه منتشر کرد، می توان گفت این گزارش با 2 روز تاخیر منتشر شده است. در حالی که مرکز آمار ایران به عنوان نهادی قانونی برای انتشار آمار تورم در این کشور طی ماه های اخیر مجموعه ای از سهل انگاری ها و نادرستی ها را در سوابق خود ثبت کرده است، به مرور زمان تاخیر در انتشار آمار کاهش یافته اما همچنان پابرجاست. پیش از این سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اکونومیست» درباره علت این تاخیر از همه نهادهای ذیربط خواسته بود آمارهای اقتصادی خود را به موقع منتشر کنند.

جزئیات گروه های تورمی

جزئیات گزارش مرکز آمار نشان می دهد که سهم خوراکی ها و آشامیدنی ها در سبد خانوار 29 درصد و کالاهای غیرخوراکی و خدمات بیش از 71 درصد است. آمارها حاکی از آن است که در بخش مواد غذایی و آشامیدنی، ماهی و صدف ماهی رکورد افزایش تورم ماهانه دارند و از سوی دیگر رکورد تورم شهریور ماه به گوشت قرمز و گوشت مرغ نسبت داده شده است. بر اساس میزان ماهی و نرم تن در شهریور ماه نسبت به شهریور 1401، 3.8 درصد، گوشت قرمز و مرغ 87.1 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، در میان کالاها و خدمات غیرخوراکی، بیشترین تورم ماهانه متعلق به گروه «آموزش و پرورش» است که در مردادماه 3.6 درصد افزایش داشته است. مسکن و به ویژه اجاره بها حدود 34 درصد از کل پرتفوی خانوارهای کشور را تشکیل می دهد که یک سوم درآمد خانوار صرف اجاره می شود. این گروه مهم در شهریور 3.5 درصد افزایش قیمت داشتند و تورم نقطه ای به 38.6 درصد رسید.

Cassie Wells

حل کننده مشکل به طرز خشمگینانه ای فروتن. ماون فرهنگ پاپ استاد عمومی موسیقی. متعصب وب هیپستر پسند. ارتباط دهنده.

تماس با ما