گزارشات

گزارش فعالیت های پژوهشی و آزمایشگاهی سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶

فعالیت های صورت گرفته در این مرکز دانش آموزی به دو بخش تقسیم میگردد:

بخش اول:

فعالیت هایی که به صورت مستمر در محل انجام گرفته اند

بخش دوم:

فعالیت هایی که در تاریخ مشخصی و درمدارس انجام گرفته اند

بخش اول : فعالیتهای مستمر در هر ماه


این فعالیتها که در هر روز و هر هفته انجام میگرفته به شرح زیر میباشد: ۱) برگزاری کارگاه های شعر و داستان، المپیاد ادبی، روش تحقیق، کارگاه ریاضی، هنر و گرافیک و آزمایشگاههای زیست شناسی و شیمی: طبق برنامه ای که به اداره و مدارس ارسال شد ، دانش آموزان در روزهای مقرر به پژوهشسرا آمده و از حضور اساتید بهره مند میشدند. لازم به ذکر است کلاسهای آزمایشگاه زیست و شیمی و فیزیک و شعر و داستان در دو گروه خواهران و برادران تشکیل میگردد. کلاس هنر و گرافیک و روشهای تحقیق هم فردی و هم گروهی  برگزار می شود. ۲) مشاوره علمی به دانش آموزان صاحبان طرح و ایده: دانش آموزانی که تمایل به شرکت در جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی داشتند در صورت نیاز به مشاوره علمی به پژوهشسرا آمده و از راهنمایی و مشاوره درزمینه شیمی، زیست شناسی ، گرافیک و فیزیک و شعر و داستان و ریاضیات بهره مند میشدند. ۳) تحویل گرفتن ماهنامه و فصلنامه های رشد برای پژوهشسرا از قسمت تکنولوژی آموزشی اداره ۴) استفاده از سالن مطالعه توسط دانش آموزان مخصوصا در ایام امتحانات ۵) امانت کتاب و مجله به دانش آموزان عضو پژوهشسرا و همچنین همکاران علاقمند. ۶) تحویل آثار و طرحهای سال قبل به صاحبان آنها به محض تماس و مراجعه به پژوهشسرا. ۷) بررسی بخشنامه ها و دستورالعملهای صادر شده و ابلاغ آنها به همکاران ذیربط مانند ضمن خدمتها، انجمنهای علمی، جلسات دانش افزایی، جلسات بسیج و غیره ۸) فراهم نمودن امکان حضور دانش آموزان متوسطه اول و هنرجو ۹) تهیه مواد اولیه مورد نیاز برای آزمایشگاه زیست شناسی توسط خدمتگزار مرکز و استاد زیست شناسی در تاریخهای مختلف. موادی مثل پیاز، گوجه، سیب زمینی، تره، چشم و مغز گوساله. همچنین میکروسکوپهای آزمایشگاه احتیاج به تعمیر داشتند که توسط اساتید زیست شناسی به مراکز معتبر منتقل شده و تعمیر شدند. بخش دوم:فعالیتهایی که درتاریخ مشخص در بیرون از پژوهش سرا انجام گرفته اند: ۱) حضور مسئول پژوهش سرا در مدارس نواب ، شاهد حضرت خدیجه ، شهیدبرقعی ، شهدای نیروگاه ، آزادگان ، هنرستان انقلاب ، حضرت مریم و محدثه  به منظور معرفی بیشتر پژوهش سرا به دانش آموزان، آموزش روش پژوهش در علوم انسانی و علوم پایه ، مشاوره و برنامه ریزی درسی ۲) تهیه و نصب بنر در مورد خواجه نصیر طوسی به تابلوی اعلانات مدارس به جهت آشنایی بیشتر دانش آموزان با دانشمند بزرگ جهان اسلام خواجه نصیرالدین طوسی، زندگینامه این دانشمند را در قالب بنر تهیه کرده و آنرا به تابلوی اعلانات نصب کردند. ضمن اینکه مجموعه ای از کتابهای این دانشمند بزرگ نیز تهیه شده ودر جایگاه خاصی به نام ایستگاه خواجه شناسی قرار داده شد. ۳)تهیه چندین جلد کتاب جدید با موضوعات مختلف علوم انسانی و علوم پایه و علوم آزمایشگاه برای کتابخانه مرکز ۴) تشکیل گروه آزمایشگاه که خروجی آن طرح آزمایشگاه پویا  می باشد. ۵) تشکیل جلسه برای هسته های علمی مدارس: دانش آموزانی که در مسابقات آزمایشگاهیشرکت نموده بودند  بعنوان هسته های مدارس مختلف معرفی شدند. بعد از هماهنگی با مدارس و اطلاع رسانی به آنها در اسفندماه درجلسه شرکت کردند. مسئول پژوهش سرا اداره جلسه را بعهده گرفته و اهداف و برنامه های این هسته ها را برایشان برشمردند. ۶) بازدید استاد آکند از هنرستانهای مختلف ناحیه ۲ و نواحی دیگر مثل هنرستانهای فدک، حضرت زهرا(س)،حضرت معصومه(س)، هنرهای زیبا و فخری در تاریخهای مختلف. لازم به ذکر است که گزارش بازدیدهای فوق در پژوهشسرا موجود میباشد. ۷)حضور سرکارخانم ها دکتر پورکلهر و دکتر کیانی در مدارس مهدیه ، نجمه ، فخری ، شهیدبرقعی ، اسحاق حسینی برای انجام آزمایش و آموزش روش پژوهش در شیمی و فیزیک ۸)برنامه  تشریح چشم گوساله  و مغز گوسفند به صورت یک هفته درمیان برای خواهران و برادران در آزمایشگاه زیست شناسی توسط دونفر استاد زیست شناسی آقای جواهری و خانم قدسی پور ۹) حضور آقای سلیمانی و آقای مختاری در مدارس آزادگان ، حضرت مریم ، نجمه و شهدای نیروگاه برای انجام آزمایش های دهم و یازدهم ۱۰) حضور اساتید ادبیات فارسی و زبان انگلیسی در آموزشگاه های نواب ، مهدیه ،شهید برقعی ۲  ، اسحاق حسینی ، علم و ادب و محدثه برای مشاوره علمی در رشته انسانی و بالا بردن آمادگی دانش آموزان شرکت کننده در جشنواره خوارزمی
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن